mandag 7. november 2011

Jeg er veldig klar over at jeg bør ha skolen som helhet som mitt fokus gjennom denne modulen. Men skolen har et annet viktig satsingområde som er under utvikling, og det er skolens utvidede læringsrom. Dette tar mye oppmerksomhet, og da må man bare finne seg i å vente på tur. Har fått tid, men mangler flere personer å støtte meg på. Så derfor har mitt utgangspunkt hvert meg selv og min praksis, sett utifra tidsperspektivitet på denne oppgaven. Kommer nok tilbake til skolen som helhet senere. Men jeg har ihvertfall fått satt det litt på dagsorden igjen, og noe er i anmarsj.
Så til en liten oppdatering rundt meg og mine elever. Nå har vi kjørt innleveringer av lekser på Fronter over en periode, og det ser ut til å fungere bra. Her gir jeg en positiv og konkret tilbakemelding direkte hver uke. Veldig hendig redskap og sitte med på kveldstid. I stedet for å dra med seg en bunke med papir hjem, så tar man laptoppen under hånda ved dagens ende, og rusler hjemover. Ser ut til at eleven synes det fungerer bra også. Vi brukte litt tid på å få systemet til å fungere. Rundt høstferien ble Fronter oppgradert, og det ble en del tull for noen. Men med litt tålmodighet og konstruktiv feilsøking, så blir det meste rettet opp. Så nå er vi på nett igjen fullt ut.
I forrige uke startet vi opp med et leseprosjekt. Dette går over to timer hver dag i fire uker. Hoved fokuset er lesing, men det er noe skrive arbeid også. Til dette bestemte jeg at vi skulle bruke blogg. Dette ble tatt opp på foreldremøte tidlig i høst, og der ble det gitt positiv respons på dette. Nå er vi godt i gang. Etter en del oppstart vansker fungerer systemet godt. Eleven valgte å bruke blogg.no, som er basert på reklame. Så for meg var dette rotet, sett iforhold til blogspot. Likte ikke denne bloggen i det hele tatt, men vi fikk tak på den etter hvert. Blogg som medium var helt nytt for de aller fleste elevene. Noe som var litt morsomt, siden deres såkalte "gamle" lærer måtte fortelle hva dette er. En av elevene hadde erfaring med bloggskriving og blogg.no, og hun brukte jeg aktivt som veileder ovenfor de andre. Noe hun vokste litt på. Etter å ha opprettet hevr sin blogg, tok det helt av. I mine øyne i feil retning. Det var hver enkelts profil og venne dannelse som ble populært. Så vi måtte ta det et steg tilbake, og friske opp hvorfor gjør vi dette. Dette fungerte som vanlig godt på denne gjengen jeg har nå. Så nå legger de inn hver dag, og jeg går inn og kommenterer og gitt tilbakemeldinger på hva de må jobbe mer med. Jeg har fått en veldig god oversikt over hver elev gjennom dette. Ser hvordan de skriver, flyten og språket deres.
Jeg var litt spent på noen av guttene mine, men har ikke helt fått den store positive reaksjonen som jeg hadde håpet på. Det er desverre de skriveglade og flinke jentene som virker mest begeistret. Noen tips folkens på hvordan jeg kan løse den? Men vi må bare fortsette å utvikle oss gjennom dette prosjektet. Vi har tross alt igjen over to uker. Så for å avslutte som noen av jentene, Vi snakkes ikke, men blogges.
Dermed føler jeg at jeg er kommet enda et par skritt nærmere begrepet fagdidaktiksk IKT- kompetanse. Som ligger i midten på skjæringspunktet til TPACK- modellen. Dette kan kanskje beskrives som vårt nirvana. Se ellers en oppsummering av mine tanker om bruk av TPACK- modellen, i et tidligere blogg innlegg jeg har hatt.
Lev vel

4 kommentarer:

  1. Dette er interessant lesning, Inge! Ser at du arbeider systematisk både med å ta i bruk Fronter og nå blogging. Utmerket! Når det gjelder guttene: har du prøvd å oppmuntre dem til å skrive om noe som virkelig interesserer dem på bloggen? Samme hva det er? Eller: kunne du få dem til å velge blant temaer de sjøl foreslår, og så bloggge i gruppe rundt temaer som de er interessert i?

    SvarSlett
  2. For å svare direkte på spørsålet ditt Kjell Atle, så har jeg ikke prøv blogg som medium i en mer fri oppgave. Vi driver med et leseprosjekt, der eleven har en liten skriftelig bit. Jeg tenkte å bruke blogg istedet for skrivebok. Og det har fungert, men ikke så godt jeg hadde håpet på hos en del gutter. Men jeg skal prøve blogg som en mer friviliig oppgave senere. Takk for tippset.

    SvarSlett
  3. Apropos å få guttene med, så var jeg nettopp på et foredrag med Rune Krumsvik (UiB) hvor han trekker frem at de som blogger er jenter og de som driver med spillutvikling, musikk og videoer er gutter. Jeg har forsøkt for noen år siden blogg blant mine elever. Dette var riktig nok en klasseblogg, men det fungerte for min del sånn passe. Dette hadde også mye med det fokus som jeg satt på arbeidet og det press jeg la på elevene. Ble mer tilleggs oppgave enn hovedoppgave, og da er det jo ofte de arbeidsvillige jentene som stiller. Har du vært innom http://skriv.no/ Her er mye godt for mange:-)

    SvarSlett