søndag 20. november 2011

Oppsummering så langt.

Det begynner å nærme seg innlevering av oppgave på denne modulen. Har i den forbindelse tenkt å komme med en liten "filosofisk" oppdatering på mitt eget ståsted. Har nettopp sittet og lest i bladet Utdanning, om emnet IKT i skolen. Og som mange sikkert er klar over, rapporteres det om sprikende kunnskap om bruken av IKT i skolen. ITU Monitor kommer med noen tiltak som kan hjelpe på. (Hvis du vil lese mer om disse, så står de på s. 17 i bladet Utdanning nr. 19, datert 18. november 2011). Det en kan tolke ut fra de to reportasjene som handler om IKT i bladet, er at noe kanskje er på gang, og det er bra. Men som vi vet, tar slike prosesser lang tid.
Det har skjedd mye på min egen arena den siste uken. Har kommet bra i gang med mitt lille mini nettverk. Jeg og en kollega har diskutert og kommet med en nye og bedre bruk av digitale mapper. De første vi startet opp med i høst, må videreutvikles. Og denne prosessen er vi fornøyd med så langt. Man lærer stadig noe nytt, og har man viljen så blir de litt etter litt forbedret. Både for oss lærere og elever. Bruk av blogg som kommunikasjon har jeg brukt på klassen min i fire uker, og det ikke blitt så populært som jeg hadde håpet. Skal etter jul, prøve blogg i en litt mer friere variant på en større norsk oppgave. Fikk tips om at dette kunne fungere. Selve prosessen med å administrere blogg som skrive og kommunikasjon medium, har fungert godt. Men det er noe som også må videreutvikles. Men vi er på gang der også, litt etter litt. Håper jeg blir spurt om å fortelle litt om å bruke blogg innen skolen på fellestid på skolen. Eller jeg kan jo foreslå det selv. Det virker som om ledelsen følger med på det jeg gjør. Tror ikke det er så mange ellers på skolen.
Vi har også nettopp gjennomført Ståsteds- og organisasjonsanalysen ved skolen. I møte med rektor ble jeg utfordret til å komme med mine synspunkter på hva som bør være satsingsområdet vårt i tiden fremover. Vi skal selvfølgelig følge opp vårt arbeide med Lp- modellen. Det ville være bortkastet å bruke tre år på denne, og så legge den bort. Men vi må ha noe mer sa rektor. Etter å ha studert analysene, sier det seg selv at lesing og skriving burde være vår utfordring. Dette som paraplyen, og med underpunktet IKT mente jeg. I løpet av perioden fram til jul skal dette luftes i kollegiet, og forhåpentligvis blir dette bivånet.
Fredag var jeg på et kort kurs som omhandlet IKT, og det finnes et interkommunalt nettverk på IKT i regionen. Er nå blitt en del av dette, og skal prøve å arbeide aktivt i det. Det første som blir satset på her er Fronter som læringsplattform. Et interessant utgangspunkt.
Jeg har ikke tenkt å avslutte bloggen min, men det blir nok noe lengre mellom hver gang jeg legger ut innlegg. Jeg ser dette som en kjempe arena til å kommunisere med andre om IKT og pedagogikk. Kjempe fint om andre føler det slik også. Kan da kanskje komme med tips og råd til hverandre. Jeg håper at jeg etter hvert vil ha noe mer å komme med ovenfor de som er bedre skolert en meg selv per dags dato, slik at jeg ikke bare får tips, men kan komme med erfaringer som andre kan dra nytte av også.  
 

3 kommentarer:

  1. Hei Inge,
    Det har vært interessant å følge prosessen - og arbeidet ditt - på bloggen! jeg synes absolutt at du bør tilby deg å dele erfaringer med andre kolleger i fellestida. Det er bare slik de kan gjøre seg nytte av det du har erfart, og oppnådd. Det er ikke alltid alt går slik vi håper. Jeg har også noen bloggerfaringer som ikke var så gode. Men vi må fortette å prøve. Når du fortsetter å blogge, så ta dette med inn i mininettverket ditt slik at du sikrer deg noen alliansepartnere i fortsettelsen. Du har jo også erfart at det ikke er alltid man får så mange kommentarer som man kunne ha tålt og ønsket.

    SvarSlett
  2. Det virker som om du er virkelig kommet inn i utviklings modus. Godt jobbet:-)Ofte så må en begynne i det små, og som du sier er det kanskje bare rektor som følger med på hva du gjør. Men her kommer jo de praksisfellesskapene/lærende nettverk som du skrev om sist inn. Del, del og del. Vær forsiktig utålmodig. Det er mine råd. Og det er godt å være med i et IKT fellesskap. Jeg er helt sikker på at jeg aldri hadde greid å utvikle meg uten å spille ball med andre, få lov til å bryne mine tanker mot andres.

    Håper bloggingen går bra også. Har bare litt erfaring der selv i klasser. Da jeg forsøkte det var jeg den eneste læreren som gjorde det og da kan det virke fremmed for elevene. (Dette var tross alt 3 år siden og jeg tror at dette er annerledes nå)Men hvis elevene blir godt informert og at du holder intensiteten oppe kan de bli et spennende prosjekt.

    SvarSlett
  3. Du har kommet i gang og du har noe å gi skolen din -men ikke vent på å bli spurt! Hvordan skal rektor vite hva du kan bidra med? Vær aktiv i stede og kom med små innspill som passer i arbeidet og prosessene dere er inne i.

    Jeg har troen på de små skrittene, og bygge sten for sten sakte men sikkert. Ta vare på nettverket og bruk mulighetene som kommer. Stå på videre og lykke til!

    SvarSlett