torsdag 3. november 2011

Høstens vakreste eventyr

Dette er mitt tredje innlegg denne uka. Har fått ånden over meg. Hvis noen blir lei av å kommentere så mange, foretrekker jeg at du prioriterer å bruke tiden din på mine andre innlegg fra denne uka. Følg linken nedover.

Holmekollstaffeten og mange andre idretts arrangementer blir ofte omtalt som vårens vakreste. Men for oss lærere i grunnskolen må vel nasjonale prøver være høstens vakreste eventyr. Men på den annen side er vel dette avhengig av utfallet på hver skole. Vi fikk våre resultater på lesing i dag, og det er positivt å se at min forrige klasse har kommet seg over både fylkes og landsgjennomsnittet. Dette etter tre års samarbeid. Men dette gir meg en tanke og litt forundring. I følge kunnskapsløftet skal elevene lære å å bruke fem ferdigheter ( de trenger jeg ikke å beskrive). IKT er en av disse, men det finnes ikke noen nasjonalprøve på denne. Men samtidig skal mange av de nasjonale prøvene utføres gjennom bruk av IKT. Hvorfor er ikke IKT ferdigheter utsatt for testing? Selv om det er dette redskapet som blir brukt til utførelsen.
Her kan man som så ofte ellers og fra år tilbake, lese at guttene leser dårligere en jenter. Jamfør Tragetons artikkel som jeg har brukt ved to anledninger før i bloggen min. Ingen stor overraskelse for såvidt. Men spørsmålet man bør stille seg er, hvorfor gjør de dette år etter år? Mange hevder at dagens skole er konstruert for flinke jenter. Hvis vi ikke blir noe bedre på dette området, hva skal vi gjøre? Jeg har på langt nær fasiten, men jeg vet at om noe kan hjelpe for en del av dem. Ifølge en del fag og forskningsmiljøer er hyppigere og bedre bruk av IKT, et av tiltakene som kan hjelpe. Noen synspunkter på dette Folkens?

Link til foreløpig rapport om nasjonale prøver, følg denne.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3265716.ece

1 kommentar:

  1. Du har sannelig blitt en aktiv blogger, Inge! Her peker du på noe som mange har vært opptatt av: hvorfor ikke nasjonale prøver i digitale ferdigheter. Hvis jeg ikke tar helt feil, arbeides det med saken i Senter for IKT i utdanningen (som ligger under Kunnskapsdepartementet). Det har også vært utviklet egne prøver for Oslo-skolene (på oppdrag), men altså ikke nasjonale prøver. Ennå.

    Og så til den siste problemstillingen din. Alle er interessert i NOE. Også gutter. Hvorfor ikke forsøke å finne måter å knytte lese- og skrivetrening (som henger nokså nøye sammen) til det guttene er interessert i? La dem utvikle egen nettsteder? Eller egne blogger hvor de kan forfølge og dyrke særinteresser?

    SvarSlett