tirsdag 27. september 2011

Ledelsesansvar.

Nå kommer mitt første ordentlige innlegg.
Jeg sitter litt sånn på gjerdet når det gjelder hovedansvaret for skolen min. Sitter i skolen ledergruppe, men det er jo fortsatt rektor som har det overordnede ansvaret. Vi har ledergruppemøter en gang i måneden, eller oftere ved behov. Mange skjønner sikkert at meste parten av tiden min brukes til undervsning. Gjennom rektorskolen i fjor og oppstarten av årets videre studier, har jeg fått en god oversikt over hva en rektor har som ansvarsområder. Og det ikke så rent lite og bite over. Mange prosjekter og skoleutvikling som faller inn under begrepet lærende organisasjoner.
Har nettopp lest kapitelet om rektors ledelseskompetanse av Nils Ole Nilsen, når det gjelder bruk av IKT. Og det er jo mye av det samme når det gjelder skole utvikling generellt. Men han sier blant annet, (Andressen  m. fler. 2010:107). "Noen vil assosiere god skoleledsle med at lederen setter målene, planlegger, motiverer, koordinerer og kontrollerer".
Mitt utgangspunkt er derfor til de som har dette som ansvar, hvordan finner dere tid til dette? Regner med at de fleste skoler ikke bare driver med IKT i sitt skoleutviklingsarbeide. Bruker dere flere personer som har dette som anvsarsområde? Håper på noen gode innlegg på dette.      

5 kommentarer:

  1. Ja, den tiden.

    Her hos oss har vi ledermøter tre ganger i uken og har fordelt fellesoppgaver mellom avdelingslederne og rektor. Videre har vi to IKT ressurs personer, som har fått 3 timer uken hver til dette arbeidet. De skal fungere som inspiratorer og ta seg av forspørsmål som kommer fra kollegiet.

    De store vyer og motivasjon skal vel også komme fra ledelsen. Her forsøker vi å legge mer vekt på å ha god kjennskap til IKT også i ledelsen. Vi må være pådrivere som ledelse er vår erfaring. Ikke det at vi skal kunne alt, men vi må også være oppdaterte.

    SvarSlett
  2. Godt å se at du er i gang for alvor, Inge. Spørsmålet ditt svarer jeg ikke på siden jeg ser at det hovedsakelig er rettet mot andre enn meg. Men jeg har et "motspørsmål": Hvilke oppgaver ser du som rektors maller viktigste? Og hvordan skal han eller hun klare å løse dem, - i samspill med sine kolleger?

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. (Nå med avsnitt)
    Det er nok mange måter å gjøre dette på. Hos oss har vi fire teamledere, og jeg bruker dem ganske aktivt og delegerer en del oppgaver og ansvar -de er mellomlederne og jeg er helt avhengig av at de fyller sin post og er med på å drive skolen fremover. Jeg kommer med uttalelser og forslag, men vil at de skal komme tilbake med en bedre variant av min ide :-)

    Det spesielle hos oss, er at jeg har startet opp skolen -da jeg kom var det bare meg og mitt oppdrag var å bygge opp skole. Da er det mange tanker, og en må ta en ting av gangen slik at en får med seg de andre.

    Som rektor tenker jeg at min oppgave er å sette i gang noen prosesser, nesten som baller hvor målet er at de skal rulle for egen maskin. Når én er satt i gang, starter jeg en ny -så håper jeg at ikke for mange "krasjer" på en gang, men det er også en erfaring en må ha med seg….

    Tiden må en bare ta seg, så er utfordringen å prioritere oppgaver og satsninger.

    SvarSlett
  5. Du henvender deg her til rektorer, og derfor kan jeg ikke kommentere innlegget ditt. Får komme sterkere tilbake seinere ;)Men, skal følge med på hvilke svar du får for dette er interessant!

    SvarSlett